FANDOM

Bitka pod Hurbyma se vodila između 21. i 25. travnja 1944. godine između Ukrajinske pobunjeničke armije i boljševičkih okupatora kraj mjesta Hurby u Rivnenskoj oblasti. Završena je taktičkim povlačenjem UPA, nakon čega su boljševički zločinci spalili mjesta Hurby i Antonivtsi (u susjednoj Ternopilskoj oblasti), a mještane odveli u logore. Podatke o civilnim žrtvama nikada nisu objavili.

Razlozi za nepovoljan ishod ove bitke leže u činjenici da se dogodila vrlo brzo nakon povlačenja Hitlerove vojske, tako da je UPA još uvijek imala znatne snage zadužene za borbu na zapadnoj fronti (tj. onoj protiv Hitlera) i nije se mogla u potpunosti posvetiti anti-boljševičkoj borbi.

Bitka pod Hurbyma
Dio Drugog svjetskog rata
Datum 21.-25. travnja 1944.
Mjesto

HurbyRivnenska oblastUkrajina

Rezultat taktičko povlačenje UPA i nastavak gerilske borbe
Sukobljene strane
Ukrajina boljševici
Vođe

Vasyl Kuk

Petro Oliynyk

Ivan Lys

Mykhaylo P. Marchenkov
Snage

divizija "Kholodny Yar"

preko 5.000 vojnika UPA

500 mještana

naoružanje: bacači granata

18. brigada

35.000 okupatora

15 tenkova

Gubitci

80 ubijenih, 100 ranjenih i 120 zarobljenih branitelja

ubijeno 2.000 civila

ubijeno 2.000 i ranjeno 900 okupatora

uništeno pet okupatorskih tenkova

Hrest

Križ kod sela Hurby postavljen u spomen poginulim braniteljima.

Prije akcije

Boljševici su do 1944. preuzeli inicijativu u borbama protiv Hitlerove vojske i potiskivali je iz Bjelorusije (koja je prihvatila njihovu vlast) i Ukrajine (koja to nije bila voljna učiniti). U to je vrijeme u redovima UPA bilo nešto više od 100.000 vojnika.

Takav razvoj događaja doveo je do prestanka djelovanja Hitlerove vojske protiv UPA (jer ona za to više nije imala ni mogućnosti). Hitlerovi saveznici također su odustajali od anti-ukrajinskog djelovanja: Slovačka vojska nije više mogla čuvati niti svoje granice (što je iskoristila UPA i preuzela nadzor nad dijelovima Pryashivschyne, koja danas - po nametnutim granicama - pripada Slovačkoj), a Mađarska je potpisala tajno primirje s Ukrajinskom nacionalnom vladom.

Već u proljeće 1944. godine skoro je polovica oslobođenog teritorija bila okružena boljševičkom režimskom vojskom (tamošnje jedinice Ukrajinske pobunjeničke armije vodio je Vasyl Kuk), a ostatak je bio okružen Hitlerovom vojskom (ali ona više nije mogla voditi anti-ukrajinske operacije. Prije bitke pod HurbymaUPA je neutralizirala velik broj marioneta (tzv. sovjetski partizani).

Uzroci borbe

Prema riječima Petra Mirchuka, glavni razlog za izbijanje ove bitke bila je akcija UPA protiv boljševičkog režima i njegovih marioneta, koje je predvodio Mykola Vatutin.

Ta je akcija bila izvedena 29. veljače 1944. godine u blizini sela Mylyatyn. Na ulazu u selo režimska boljševička vojska je upala u zasjedu. Režimski general Vatutin je pretrpio teške ozljede. Od posljedica ranjavanja umro je 15. travnja 1944. Režim je odlučio provesti brutalnu osvetu nad civilnim stanovništvom (jer je ono podržavalo oslobodilačke snage UPA), pa je poslao svoju jedinicu SMERSH (poznatu po brojnim i iznimno brutalnim ratnim zločinima). Stanovnici Mylyatyna su saznali za akciju režima i većina je mogla na vrijeme napustiti selo.

Nakon toga režim odlučuje da će snagu branitelja umanjiti prisilnim novačenjem Ukrajinaca u režimsku vojsku. Međutim, to je u većini slučajeva rezultiralo dezerterstvom. Tako su se do kraja godine još 2.000 vojnika pridružile oslobodilačkoj vojsci UPA.

Omjer snaga

U borbama su sudjelovale jedinice iz sjeverne i južne regije Ukrajinske pobunjeničke armije. Prvima je zapovijedao Petro Oliynyk, a drugima Vasyl Kuk. Zajedno su imali oko 5.000 vojnika. Bili su naoružani topovima i bacačima granata. Jedinicama UPA pridružili su se i mještani koji su se htjeli zaštititi od boljševičkog terora.

Boljševički režim je, uz brojčanu premoć (35.000 okupatorskih vojnika), bio i bolje naoružan: raspolagao je avijacijom, oklopnim vlakovima i 15 tenkova.

EnePetro-Oliynyk

Petro Oliynyk, jedan od zapovjednika oslobodilačkih snaga.

Tijek borbe

20. travnja 1944. godine većina se režimskih snaga grupirala na liniji Shepetivka-Rivne-Zbarazh. Ujutro 21. travnja branitelji su počeli kopati rovove i postavljati topove. Komanda UPA je izdala zapovijed da se akcija pripremi do večeri 23. travnja. Ubijeno je 250 okupatora. 39 branitelja je ubijeno, a 30 ranjeno.

Istoga dana režimske su snage prvi put pokušale uništiti branitelje. Većina boljševičkih vojnika je bila koncentrirana oko sela Antonivtsi. Režim je napao i s drugih strana, ali su branitelji uspjeli nadmudriti režim i zadati mu teške gubitke. Nakon tih okršaja vojnici Ukrajinske pobunjeničke armije su se pregrupirali u selima HurbySvyate i Moschanitsya

U noći s 23. na 24. travnja pregrupiranje je dovršeno. Tijekom noći režim je pokušao uništiti UPA granatirajući braniteljske položaje, ali u tome nije imao uspjeha. Nakon toga uslijedio je režimski napad tenkovima, ali je i on bio bezuspješan. Ujutro 24. travnja režim je pokrenuo opću ofanzivu, a dio je svojih snaga poslao sjeverno od sela Hurby. Prvi napad je izveden granatiranjem, a drugi tenkovima. Drugi napad je uspio probiti položaje UPA na južnom dijelu fronte, ali je ubrzo uspostavljena nova linija obrane. Uvečer istoga dana režimska vojska je uspjela okružiti 1.500 branitelja.

Gurby battle 1

Karta borbenih aktivnosti.

Probijanje opsade

Zbog nedostatka hrane i oružja braniteljima je bilo jasno da je ovakva situacija dugoročno neodrživa. Zapovjedništvo UPA posebno je bilo zabrinuto za ranjene branitelje. Ujutro 25. travnja branitelji su uspjeli probiti opsadu u blizini sela Buscha. Okupator je na to odgovorio slanjem pet tenkova i nekoliko stotina vojnika. Okupatorske snage je predvodio poručnik Kuzmych. Kada su režimske snage ušle u selo, vojnici UPA su im postavili zasjedu i započeli paljbu iz strojnica. Tako su branitelji zarobili jedan okupatorski tenk, a još jedan neutralizirali. Režimska vojska se spasila kukavičkim bijegom. Na kraju je opsada probijena, ali je za vrijeme bitke poginuo velik broj branitelja, a boljševički okupatori nisu poštedili niti civilno stanovništvo.

Artillery

Povlačenje branitelja.

Posljedice

Vasyl Kuk je nakon bitke izvijestio o tome da je UPA imala devet puta manje gubitke od okupatora. Obje strane su - zbog velikih protivničkih gubitaka - tvrdile da su pobijedile u sukobu. Međutim, boljševici su počinili brojne zločine nad civilnim stanovništvom.

Bitka je prisilila Ukrajinsku pobunjeničku armiju na reorganizaciju vlastitih snaga: braniteljske snage su razdijeljene u grupe (koje su se sastojale od dvije ili tri satnije) i povučene na mjesta na kojima je bilo lakše postaviti zasjedu režimskoj vojsci - kao što su bile šume ili Karpaty - zbog toga što režimska vojska nije detaljno poznavala ta područja. 

Kako su u to vrijeme trajale borbe između boljševičke i Hitlerove vojske, UPA je nastojala to iskoristiti za jačanje svojih pozicija, te je za to vrijeme preuzela potpunu vlast u selima KolomyaKosiv i Nadvirna, koju joj nitko nije mogao ugroziti tijekom narednih godinu dana. Ipak, jedinice UPA sve su češće izbjegavale otvorene sukobe s boljševičkim režimom jer se režim uvijek osvećivao civilnom stanovništvu provodeći iznimno brutalna zvjerstva.

Naslijeđe

Historiografija

ukrajinskoj historiografiji napisane su brojne knjige o Ukrajinskom oslobodilačkom pokretu, a u većini od njih se spominje i ova bitka. 2002. godine u Lvivu je predstavljena knjiga Hurby: travanj 1944. Napisali su je Ihor Marchuk i Oleh Tyschenko. Knjiga opisuje bitku, ali i analizira njene posljedice za Ukrajinsku pobunjeničku armiju i Ukrajinski oslobodilački pokret.

Hurby kviten 1944

Naslovnica knjige "Hurby: travanj 1944."

Stav ukrajinske vlade

18. travnja 2007. godine bivši predsjednik Viktor Yuschenko zahvalio se svima koji su sudjelovali u odavanju počasti braniteljima poginulima u ovoj bitci. Također, istaknuo je potrebu da Ukrajinci bolje upoznaju vlastitu povijest uključujući i ovu bitku.

Komemoracija

18. travnja 2007. godine u Hurbyma svečano je otvoren spomenik poginulim braniteljima. Na svečanom otvaranju bio je prisutan i posljednji zapovjednik UPAVasyl Kuk

Kongres ukrajinskih nacionalista redovito organizira akcije kojima se poučava mlade o važnosti Ukrajinskog oslobodilačkog pokreta i ove bitke u stvaranju samostalne Ukrajine.

Gurby 11oct02 15

Veterani UPA na komemoraciji posvećenoj poginulim braniteljima.

Na mjestima gdje su se događali najveći sukobi, Udruga Pamyat još uvijek traži posmrtne ostatke poginulih branitelja. Točan broj poginulih bit će teško utvrditi jer nema pouzdanih podataka o civilima - žrtvama osvete boljševičkog režima - koji su pokopani u masovnim grobnicama u koje su bili pokapani i vojnici UPA.

Tijekom prosinca 2008. godine, u povodu 65. obljetnice bitke, vlasti su u Rivnenskoj oblasti dodijelile priznanja sudionicima bitke, oslobodilačkog pokreta, nacionalno-domoljubnim organizacijama, te povjesničarima i istražiteljima koji su pomogli tome da se javnost upozna s važnošću ove bitke.

Vanjske poveznice

Tekstovi pjesama posvećenih ovoj bitci

Stranica posvećena obilježavanju ove bitke

Službeni stav vlasti u Rivnenskoj oblasti

Samostan u Hurbyma