FANDOM

Bitka pod Zhovkvom vođena je između satnije "Halayda-1" Ukrajinske pobunjeničke armije i režimske vojske 22. ožujka 1945. godine nakon pokušaja režima da represijom suzbije aktivnost Oslobodilačkog pokreta u Volynu.

Bitka pod Zhovkvom
Dio Drugog svjetskog rata
Datum 22. ožujka 1945.
Mjesto ZhovkvaLvivska oblastUkrajina
Rezultat pobjeda Ukrajinske pobunjeničke armije
Sukobljene strane

Ukrajinska Država

boljševičke režimske snage
Snaga
167 vojnika jedna brigada
Gubitci
40 poginulih branitelja

ubijeno 480 pripadnika režimske vojske (od čega 38 časnika)

ranjeno 900 okupatora i njihovih marioneta 

Stanje na terenu

Bližio se kraj Drugog svjetskog rata. Njemačka je već bila pred kapitulacijom. 

Jesen i zima krajem 1944. i početkom 1945. godine su bili vrijeme kada je režim još uvijek mislio da lako može slomiti Ukrajinski oslobodilački pokret. Režim se tako većinom oslonio na snage sastavljene od lokalnih marioneta (tj. quislinga koji su odabrali služiti okupatoru iako su živjeli u Ukrajini. Međutim, takva taktika ne samo da nije mogla slomiti Ukrajinu, nego je i boljševicima zadala teške gubitke. 15. ožujka 1945. Stalinov je režim ponovno pokušao oslabiti UPA, ali i ovaj put bezuspješno.

Uvjeti prije bitke

Nikita Khruschev, koji je u to vrijeme zapovijedao režimskom vojskom, shvatio je da režim mora mijenjati taktiku. Stoga je odlučio poslati dodatne snage u Galiciju i Volyn, gdje je bila koncentrirana većina oslobodilačkih snaga.

Stane u satniji Halayda-1

Satnijom je zapovijedao Vasyl Vasylyashko, a sastojala se od tri voda. Bila je naoružana puškama, pištoljima strojnicama i topovima. Dio naoružanja je došao u posjed UPA tako što je zarobljen u borbama protiv Hitlerove vojske. Većina vojnika ove satnije nekada je pripadala Bataljonu Nachtigall.

Tijek borbe

Položaj satnije

U drugom dijelu ožujka 1945. godine satnija Halayda-1 je prešla iz Zhovkve (poljski: Żółkiew) u selo Veryny, koje se nalazi sedam kilometara sjevernije. Tamo se zadržala samo jedan dan nastojeći izbjeći da boljševici dobiju bilo kakve informacije o njoj. 

21. ožujka 1945. godine satnija je stavljena u stanje pripravnosti jer je režimska vojska ušla u Zhovkvu. Također, režim je okupirao sela Zibolky i Mali Peredrymykhy, a snage režima su se kretale prema naselju Volya-Zhovtanetska, koje se nalazilo 4,5 km jugoistočno od Veryna. Proglašena je uzbuna, a satnija se počela spremati za sukob s režimom jer drugog izbora nije niti imala.

Pozicioniranje

U jutarnjim satima 22. ožujka zapovjednik Vasyl Vasylyashko naredio je oslobađanje teritorija. Oslobodilačke akcije trebale su početi južno od Veryna. Na tom terenu nalazile su se šume i polja, koja su branitelji odlično poznavali. Vojnici UPA su dobili naređenje da ne izazivaju režim na otvorenom polju, nego da postave zasjedu.

Režimske operacije

Režim je s operacijama također počeo ujutro. Za to vrijeme branitelji su se već nalazili u rovovima, što je doprinijelo početnom iznenađenju režima. Ipak, režim se od toga brzo oporavio i izveo je dva napada protiv malobrojnijih, ali bolje utvrđenih braniteljskih postrojbi. Okršaji su trajali satima, ali je režim na kraju morao kukavički pobjeći.

Proboj

Nakon ovog uspjeha, Vasylyashko je naredio proboj prema svim teritorijima koje je režim okupirao prethodnih dana. U večernjim satima došlo je do novog okršaja protiv režima, a ovaj put braniteljska pobjeda nije bila tako jasno izražena. Kako se mračilo, Vasylyashko je shvatio da noću ovakve borbe neće biti moguće i naredio da se proboj mora izvršiti prije mraka. Obzirom na činjenicu da je proboj u ovakvim okolnostima izgledao neizvedivo, režim nije očekivao tu mogućnost i nije bio pripremljen na to. Upravo je ta činjenica omogućila pobjedu UPA u ovoj bitci.

Rezultat

Osim što je pobjeda značila veliki strateški dobitak za UPA, činjenica da je režim izgubio 38 časnika dodatno je demoralizirala režimsku vojsku.